Mreža gozdnih vrtcev in šol Slovenije

SMO SPREMEMBA, KI JO ŽELITE.

Slovenijo pokriva kar 60 odstotkov gozda, ki je nedvomno zdravo življenjsko okolje in v krajini opravlja številne življenjsko pomembne naloge. Poleg tega postaja v zadnjih letih gozdni prostor zanimiv tudi za vrtce in šole. Šole in vrtci, ki redno izvajajo vzgojno-izobraževalni proces v gozdu, opažajo boljši napredek pri učenju in celostnem razvoju otrok, hkrati pa tudi pedagoškim delavcem predstavlja poučevanje v naravnem okolju možnost razvoja novih pedagoških idej in metod ter poklicno in osebno rast.

Od leta 2012 se slovenski vrtci in šole, ki vključujejo v svoj program gozdno pedagogiko in pedagoško delo v naravnih okoljih, družijo v Mreži gozdnih vrtcev in šol Slovenije, ki jo vodi in koordinira Inštitut za gozdno pedagogiko. Trenutno je v “gozdno mrežo” povezanih 120 vzgojno izobraževalnih ustanov iz Slovenije in zamejstva. Načini vključevanja gozdne pedagogike v letne delovne načrte in programe slovenskih vrtcev in šol so raznoliki in edinstveni. Slovenija je postala z lastno razvojno potjo primer dobre prakse tudi v širšem evropskem prostoru.

Skupaj smo močnejši.

Cilji Mreže gozdnih vrtcev in šol Slovenije

  • Razvoj zasnove gozdne pedagogike in pedagoškega dela v gozdu.
  • Vzpostavitev standardov poučevanja v naravnih okoljih.
  • Spodbujanje ustvarjalnosti, radovednosti, inovativnosti v učnem procesu.
  • Prenos znanja in izkušenj v in med vrtci, šolami, družinami, lokalnimi skupnostmi in širšo javnostjo.
  • Spodbujanje sprememb v vzgojno izobraževalnem sistemu, na način od spodaj navzgor.

Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani podpira iniciativo Mreže gozdnih vrtcev in šol za pogostejše bivanje v naravnem okolju ob izvajanju vzgojno izobraževalnega procesa v vrtcih in šolah. Igra, učenje in preživljanje prostega časa v naravi lahko pripomorejo k vzpostavljanju pristnih vezi z naravnim okoljem in povečanju občutljivosti mladih zanj. Kot ustanova, ki izobražuje bodoče pedagoške delavce, se v svojih programih in s svojim delovanjem zavezujemo opozarjati na ta aspekt učnega okolja in promovirati prizadevanja Mreže.

Logo-Univerza v Ljubljani Pedagoška fakulteta
Logo-Univerza v Ljubljani Pedagoška fakulteta

 

KAJ JE GOZDNI VRTEC, GOZDNA ŠOLA?

Gozd je prostor, kjer delamo v sozvočju z naravo gozda in naravo otrok. Gozdni vrtci in gozdne šole se ne nanašajo samo na prostor, kjer potekajo dejavnosti. Postati »gozdni pedagog« pomeni premik od današnje standardizirane vzgoje in poučevanja otrok, k upoštevanju razvojnih značilnosti in potreb otrok: gibanje, iskanje izzivov, ki so potrebni za razvoj nevrološkega sistema, svoboda, prosta igra, gradnja socialnih odnosov, kritično razmišljanje, razvoj miselnih sposobnosti. Gozdni vzgojitelji in učitelji iščejo pot nazaj k naravi, k večji svobodi gibanja in razmišljanja, ki smo ga včasih že poznali, a ga je izrinil sodoben način življenja. Odprtega uma in z nekaj truda bodo zlahka dosegli izobraževalne cilje, ki sledijo kurikulu za vrtce in šole.

V gozdni šoli ali gozdnem vrtcu, otroci skupaj z vzgojitelji in učitelji redno obiskujejo bližnji gozd ter naravna okolja. Naše priporočilo je vsaj enkrat tedensko v šolah in dvakrat tedensko v vrtcih, pri čemer upoštevamo zmožnosti otrok in njihove individualne lastnosti. Pedagoški delavci pri tem razvijajo in uporabljajo različne metode dela in pripomočke, s pomočjo katerih gradijo znanje otrok in krepijo njihov in svoj osebni razvoj.

ZAKAJ POSTATI GOZDNI VRTEC, GOZDNA ŠOLA?

Učenje na prostem je jasno, večdimenzionalno, barvito. Prinaša številne nove impulze ne le za naše čute, temveč tudi za naša razmišljanja.

Povezovanje z resničnim svetom prinaša učenju smisel. Učenje poteka v naravi spontano, ob zabavnih aktivnostih in prosti igri, izkustvenem in situacijskem učenju ter gibanju. Obstaja vse večji občutek zadovoljstva z učenjem.

Kar se naučimo skozi izkušnje, si lažje zapomnimo in ostane globlje v možganih. Stik z naravo izboljša pozornost in koncentracijo.

Bivanje in gibanje na prostem zmanjšuje prekomerno telesno težo in debelost, izboljša delovanje imunskega sistema in zmanjša število bolezni.

Stik z naravo močno prispeva k duševnemu zdravju. Zmanjšuje stres, tesnobo in depresijo.

Zunaj otroci ne razvijajo le svoje znanje, ampak tudi čustveno in družbeno inteligenco. Razlogi za agresijo in nasilje so zmanjšani.

Učenje na prostem je naravno. Otroci so se na tak način učili več kot 99% zgodovine človeštva in so že po naravi opremljeni za tovrstno učenje. Narava je neprecenljivo terapevtsko in razvojno okolje, ki spodbuja razvoj otroka na vseh področjih in krepi otrokove sposobnosti.

Otroci v gozdu ne krepijo samo znanj s področja narave, matematike, slovenščine, ampak vsak otrok na najboljši možni način razvija svoje individualne sposobnosti, cel razred se razvija kot skupina in krepi se socialna mreža. Nemir, nepozornost, občutek utesnjenosti, stres, tekmovalnost, pomanjkanje samozavesti, ki jih pri naših otrocih opažajo pedagoški delavci, se v naravi umaknejo ustvarjalnemu navdihu in sodelovanju.

Zakaj postati gozdni vrtec, šola?

Vključitev v gozdno mrežo

V Mrežo gozdnih vrtcev in šol se lahko vključijo vsi zainteresirani vrtci, osnovne šole, osnovne šole za otroke s posebnimi potrebnimi in tudi srednje šole.

Vabljeni, da se nam pridružite!

  • Če ste radi v naravi.
  • Ste ustvarjalni in ideje ter spodbude z veseljem delite naprej.
  • Imate ali želite pridobiti veščine za poučevanje izven vrtca ali šole.
  • Želite napredovati pri poklicnem in osebnem razvoju.

ZAČETNI MODUL 

je namenjen vsem, ki se želijo prvič vključiti v mrežo.

V ŠOLSKEM LETU 2023/ 2024 NE SPREJEMAMO NOVIH ČLANOV!

KAJ PREJMETE?

– uvodno predstavitev s predavanjem
– mentorsko podporo pri izvajanju programa za strokovno ekipo
– dostop do mesečnih gradiv in idej za delo na naši spletni strani
– 20 odstotni popust na naše izobraževalne seminarje.

KAKŠNE SO VAŠE OBVEZNOSTI?

– Izpolnitev pristopne izjave, s kratko predstavitvijo vašega dela, ki bo objavljena na naši spletni strani.
– Ustanovitev skupine/strokovnega aktiva za razvoj področja gozdne pedagogike.
– Načrtovanje in implementiranje dejavnosti s področja gozdne pedagogike v oddelke vrtca ali šole.
– Izvedba vzgojno izobraževalnega procesa v gozdu, trikrat mesečno za šole in dvakrat tedensko za vrtce.
– Zavod, ki je vključen v mrežo, objavi na lastni spletni strani okviren opis projekta in nalog z logotipom Mreže gozdnih vrtec in šol.
– Zavod skozi celotno šolsko leto aktivno sodeluje pri razvoju in krepitvi mreže.
– Plačilo članarine.

 

NADALJEVALNI MODUL V ŠOLSKEM LETU 2023/ 2024

je namenjen tistim, ki so že vključeni v mrežo.

KAJ PREJMETE?

– brezplačni dostop do mesečnih gradiv in idej za delo
– 20 odstotni popust na izobraževalne seminarje
– brezplačno udeležbo na izobraževalnih srečanjih Mreže gozdnih vrtcev in šol Slovenije
– mentorsko podporo pri izvajanju programa.

KAKŠNE SO VAŠE OBVEZNOSTI?

– Ustanovitev skupine/strokovnega aktiva za razvoj področja gozdne pedagogike.
– Načrtovanje in implementiranje dejavnosti s področja gozdne pedagogike v oddelke vrtca ali šole.
– Izvedba vzgojno izobraževalnega procesa v gozdu ali drugem naravnem okolju, vsaj trikrat mesečno za šole in dvakrat tedensko za vrtce.
– Zavod skozi celotno šolsko leto aktivno sodeluje pri razvoju in krepitvi mreže.
– Plačilo članarine.